Ursus – rodzina ciągników rolniczych produkowanych w Zakładach Mechanicznych Ursus w warszawskiej dzielnicy Ursus, a od 2011 roku – montowanych w firmie Ursus S.A. (dawniej Pol-Mot Warfama SA) w Lublinie.
Spis treści
[ukryj]- 1Najstarsze modele
- 2Ciągniki ciężkie
- 3Ciągniki licencyjne
- 4Prototypy z serii U
- 5Inne prototypy
- 6Zapowiedzi
- 7Wersje eksportowe
- 8Ciągniki montowane w Lublinie
- 9Seria U Lublin
- 10Seria eksportowa z Lublina
- 11Ciągniki produkowane przez innych producentów sprzedawane pod marką Ursus
- 12Prototypy lubelskiego Ursus S.A.
- 13Traktoriada
- 14Przypisy
- 15Linki zewnętrzne
Najstarsze modele[edytuj]
- Ursus 1921/1922, tzw. ciągówka,
- Ursus C-45/C-451, pierwotnie LB-45
- Ursus C-308
Pierwszy prototyp ciągnika rolniczego mającego zastąpić przestarzałego C-45, opracowano w 1957 roku. Był to Ursus C-325.
Model będący licencją czechosłowackiej firmy Zetor na ciągnik Zetor 4011 i jego kolejne modernizacje:
Ciągniki ciężkie[edytuj]
W I połowie lat 60. dzięki porozumieniu rządów Polski i Czechosłowacji powstał w Brnie Polsko-Czechosłowacki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ciągników (PCOBRC). Zostało oddelegowanych tam kilkunastu inżynierów polskich pod kierunkiem inż. Czesława Sławskiego i ich zadaniem było wspólne opracowanie ciężkiego ciągnika rolniczego klasy 1.4 t, który otrzymał roboczą nazwę NUR 1.4[1]. Stał się on protoplastą całej rodziny ciągników ciężkich. Produkcja seryjna Ursusa C-385, który w Czechosłowacji był produkowany jako Zetor 8011, ruszyła w lipcu 1969 roku. Inwazja wojsk układu warszawskiego na Czechosłowację wstrzymała dalsze prace rozwojowe ciągników ciężkich w PCOBC w Brnie aż do lat 80..
Modernizacja A (1980):
- Ursus 902 55,2 kW (75 KM)
- Ursus 904 55,2 kW (75 KM)
- Ursus 1002 74 kW (100 KM)
- Ursus 1004 74 kW (100 KM)
- Ursus 1212 82,4 kW (112 KM)
- Ursus 1214 82,4 kW (112 KM)
- Ursus 1604 110,5 kW (150 KM)
Modernizacja B (M85):
- Ursus 912 57,1 kW (77,6 KM)
- Ursus 914 57,1 kW (77,6 KM)
- Ursus 1012 70,5 kW (95,8 KM)
- Ursus 1014 70,5 kW (95,8 KM)
- Ursus 1222 84,8 kW (115,2 KM)
- Ursus 1224 84,8 kW (115,2 KM)
- Ursus 1614 111,5 kW (151,5 KM)
Modernizacja M87 pojawiła się na taśmach montażowych w 1990 roku. W jej skład wchodzi 10 typów o mocach od 58,8 kW do 113,8 kW. Najważniejsze zmiany to wprowadzenie zsynchronizowanej skrzyni biegów, hydraulicznego sterowania sprzęgłem głównym z samoczynną regulacją luzu na pedale, możliwość wyposażenia na żądanie w przedni WOM i trójpunktowy układ zawieszenia, całkowicie nowa komfortowa kabina z zupełnie nowym ergonomicznym wyposażeniem: nowa deska rozdzielcza, sterowanie podnośnikiem i hydrauliką, wychylną kierownicą, podwieszonymi pedałami.
- Ursus 932
- Ursus 934
- Ursus 1032
- Ursus 1034
- Ursus 1132
- Ursus 1134
- Ursus 1042
- Ursus 1044
- Ursus 1232
- Ursus 1234
- Ursus 1434
- Ursus 1634
- Ursus 1734
- Ursus 1934
Najnowsze modele spełniające normy ekologiczne:
Ciągniki licencyjne[edytuj]
W latach 1968–1972 były prowadzone w biurze konstrukcyjnym prace nad nową, polską rodziną ciągników rolniczych o mocy 22-60 kW (prototypy z serii U). Prototypy, po badaniach w Polsce, jak i granicą, uzyskały bardzo wysokie oceny. Niestety do seryjnej produkcji nigdy nie weszły, ponieważ dla „Ursusa” wybrano licencyjną drogę rozwoju. Swoje ciągniki zaoferowały 4 firmy: Deutz, Fiat, International Harvester (IHC) i Massey Ferguson. Wybrano firmę Massey-Ferguson, której ciągniki były przedmiotem licencji zakupionej w 1974 roku przez Polskę, była zaliczana do największych producentów ciągników na świecie. Do produkcji w ZPC Ursus wybrano 12 modeli z 2 serii: pomostowej 200 i kabinowej 500. Montaż szkoleniowy ciągnika MF 235/2812, z części dostarczanych przez licencjodawcę, rozpoczęto dopiero po 5 latach od podpisania kontraktu. Opóźnienia inwestycyjne wstrzymały uruchomienie produkcji pozostałych modeli ciągników, których sumaryczna liczba produkowanych w ZPC Ursus miała wynosić 100 000 ciągników rocznie:
- MF 235 28 kW (38 KM)
- MF 255 i MF 3514 34,5 kW (47 KM)
- MF 265 44 kW (60 KM)
- MF 275 48,5 kW (66 KM)
- MF 275 4WD 48,5 kW (66 KM)
- MF 535 28 kW (38 KM)
- MF 555 34,5 kW (47 KM)
- MF 565 44 kW (60 KM)
- MF 575 48,5 kW (66 KM)
- MF 575 4WD 48,5 kW (66 KM)
- MF 590 55,2 kW (75 KM)
- MF 590 4WD 55,2 kW (75 KM)
Ciągniki postlicencyjne.
Po wygaśnięciu licencji, dokonano drobnych modernizacji, zmieniono system oznaczania modeli:
- Ursus 2812 28 kW (38 KM)
- Ursus 3512 i Ursus 3514 35 kW (47 KM)
- Ursus 4514 i 4512 45 kW (66 KM)
- Ursus 5314 i 5312 53 kW (71 KM)
- Ursus 5714 57 kW (78 KM)
- Ursus 6014 i 6012 60 kW (82 KM)
- Ursus 6614 66 kW (92,5 KM)
Ciągniki produkowane w latach 1992–1997 dla Massey Fergusona
- MF 231
- MF 261
Ciągniki ogrodnicze:
- Ursus 2802 28 kW (38 KM)
- Ursus 3502 35 kW (47 KM)
- Ursus 4502 45 kW (60 KM)
Perkins „Green Engine”:
- Ursus 3824 i 3822 38 kW (52 KM)
- Ursus 4824 i 4822 48 kW (65 KM)
- Ursus 5324 i 5322 54 kW (73 KM)
Modele spełniające normy ekologiczne Euro II:
- Ursus 4024 i 4022 40 kW (54 KM)
- Ursus 5024 50 kW (68 KM)
- Ursus 6024 60 kW (82 KM)
- Ursus 7524 74 kW (100 KM)
Najnowsze modele spełniające normy ekologiczne Euro IIIa:
- Ursus 3702 36,9 kW (50 KM)
- Ursus 3724 i 3722 36,9 kW (50 KM)
- Ursus 5524 55,5 kW (75 KM)
- Ursus 6824 68 kW (92,5 KM)
- Ursus 8024 81 kW (110 KM)
- Ursus 8034 81 kW (110 KM)
Prototypy z serii U[edytuj]
Były to ciągniki rolnicze o układzie konstrukcyjnym głównych zespołów umożliwiającym zbudowanie zunifikowanej rodziny ciągników, zwłaszcza lekkich i średnich, tj. z silnikami dwu-, trzy- i czterocylindrowymi. Niewprowadzone do produkcji ze względu na zakup licencji:
Inne prototypy[edytuj]
- C-336
- C-342
- C-330-3P
- C-355P – wyposażony w silnik Perkins
- C-355D – wyposażony w silnik Deutz
- C-356
- 202
- Ursus NUR 1.4
- 944
- 1242
- 1244
- 1414S
- 4504
- 6424 – wyposażony w silnik Deutz i układ napędowy na licencji MF
Zapowiedzi[edytuj]
Wersje eksportowe[edytuj]
Ciągniki Ursus były eksportowane do wielu krajów. Niektóre z ciągników Ursus były także produkowane przez inne firmy, np. na licencjach.
Wersje eksportowe:
- Ursus Bison – Holandia
- Ursus Hellas – Grecja
- AVTO Ursus – Francja
- Finn Ursus – Finlandia
- Lightforce Deluxe / Lightforce Tractor – Wielka Brytania
- TUR – Hiszpania (tylko początkowo, potem jako Ursus)
Wersje produkowane za granicą:
- Ursus Zetor – produkowany w Czechosłowacji przez Zetora w ramach współpracy
- Ursus (wcześniej SirGroh Ursus) – produkowany w Pakistanie przez FarmAll Technology (d. SirGroh Ursus) na licencji
- Ursus – produkowany w Brazylii przez Ursus Máquinas Agrícolas LTDA., również wozy strażackie
- Escort 335 – produkowany w Indiach przez Escorts Agri Machinery Group na licencji Ursusa C-330M
- Indo Farm – produkowane w Indiach przez Indo Farm Equipment Limited na licencji
- Swed-Trac – produkowane w Szwecji z silnikami Scanii
- Ursus – produkowany od 2012 do 2014 w państwie Bośnia i Hercegowina na rynek bałkański. Zaprzestano produkcji z powodu niskich wyników.
- Ursus – montowany w Etiopii od 2013 roku w liczbie 3000 sztuk.
Ciągniki montowane w Lublinie[edytuj]
20 grudnia 2011 roku firma POL-MOT Warfama SA (od 2012 URSUS S.A.) rozpoczęła montaż ciągników w zakładzie byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie[2], a następnie sprzedawanych pod marką Ursus.
Seria U Lublin[edytuj]
Seria eksportowa z Lublina[edytuj]
Ciągniki produkowane przez innych producentów sprzedawane pod marką Ursus[edytuj]
Seria H produkowana przez Hattat Tarim z Turcji uprzednio sprzedawane pod marką POL-MOT, następnie Ursus[3]
- Ursus 10014 H (Hattat A110 4WD)
- Ursus 9014 H (Hattat A100 4WD)
- Ursus 8014 H (Hattat A90 4WD)
Ciągniki produkowane przez Shandong Foton Heavy Industries Co. z Chin.
- Ursus 5034 (Foton 504)
Prototypy lubelskiego Ursus S.A.[edytuj]
- Ursus 14034 – ciągnik prototypowy występujący uprzednio pod nazwą POL-MOT 14014Z
- Ursus 11034 – wyposażony w silnik Perkins 854E1 i układ napędowy Carraro
- Ursus 10014T – wyposażony w silnik Deutz TCD 3.6 L4 i układ napędowy TYM (Tong Yang Moolsan)
Traktoriada[edytuj]
W latach 2002–2007 grupa polskich podróżników podróżowała Ursusem (model 6014) po bezdrożach Ameryki Południowej, łącznie ponad 20 000 kilometrów[4].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz